Říjen 2014

DTM již ukončilo sezónu 2014.

19. října 2014 v 22:42 | Moramis |  DTM
Dneškem(19.10.2014) se německé mistrovství cestovních vozů rozlučilo se sezónou 2014. Ta se stala čtrnáctou v novodové historii DTM. Čítala celkem 10 závodů. Z toho bylo 6 závodů v Německu a 4 v zahraničí. Nejdále série zavítala do Ruska, kde se jel závod na Moscaw Raceway.

Série začala oproti ostatním sériim až na začátku května. To je dáno tím, že závodů není dost na to, aby se mohly roztáhnout na delší dobu. Pořadatel seriálu již několik let plánuje rozšíření do zahraničí. Bohužel s tak nemůže stát z toho důvodu, že by to pak nemohlo být německé mistrovství a tím by ve vztahu k FIA vznikly problémy. A tak seriál zůstává u 6 německých a 4 zahraničních závodů.

Letošní sezóna znamenala pro BMW a Audi představení velmi odlišných aut oproti těm loňským. BMW představilo kompletně odlišný model kdy z M3 přešlo na M4. (dáno strategii automobilky na značení modelů). Audi využilo situace a předělala po technické stránce svůj model. Základní model ze kterého ovšem vychází závodní vůz zůstal stejný. (RS5) Jen Mercedes zůstal u starého C-Klasse. Merdcedes totiž razantně snížil rozpočet na DTM. Ušetřené peníze totiž vložil do týmu F1. Jak se ukázalo, tak Mercedes neudělala zrovna dobrý tah. Vůz se ukázal jako velmi pomalý a tak BMW a Audi povolili Mercedesu aby vůz musel homologovat až v říjnu a né v květnu jako soupeři. Cílem bylo přiblížit Mercedes konkurenci a tím pomoc šampionátu. Tím se ukázalo jak automobilky mají zájem o konkuranci. Mercedes na konci sezoý zrychlil, ale né tak razantně. Nepomohli tak ani inženýři, kteří byly posláni z Brackley (sídlo týmu F1).

Pro letošek byla zavedena změna kdy měli povinnost použít měkké pneumatika (též option) jen na polovinu závody. Závod je tak rozdělil na piloty co těsně před polovinou přezouvali z měkkých na tvrdé a kolo po polovině tomu bylo přesně naopak. Ve finále tak vznikal v Pit lane velký provoz a několikrát došlo i k nebezpečnému vypušrění vozu (Mercedes byl na toto expertem). Přístí rok se tato situace ovšem nebude. Po dohodě všech stran se měkká (option) sada pneumatik zruší. DTM tak bude jezdit jen na jednom druhu pneumatik.

Se škrtáním rozpočtu Mercedesu se nesla nespokojenost BMW a Audi. Mercedes totiž neměl schopnost financovat 8 vozů. Již vloni jel pouze se 6 vozy. A to i za situace, kdy všechny automobilky podepasali dohodu, že povinně se bude nasazovat 8 vozů. Pro letošek to tak Mercedes alespoň na 7 vozů. Příští rok by ovšem měl nasadit i osmý vůz jestli si chce udobřit ostatní automobilky, které dali Mercedesu možnost vyvíjet déle.

První závod již tradičně hostil Hockenheim. Již ten ukázal sílu nového vozu BMW a propad Mercedesu. Závod vyhrál Wittmann a ujal se tak hned na začátku vedení v šampionátu. Jak se ukázalo tak Wittmann je schopen jezdit velmi vyrovnané závody a tak si s konkurancí poradil v klidu. Závodníci kteří ho totiž ohrožovali v souboji o titul totiž nebyli schopni zajíždět tak vyrovnané výsledky aby se udržovali v blízkosti. Wittmann si tak již na počátku sezóny řekl o titul.

Druhým závodem byl Oschesleben, který byl velmi mokrým a pomotaným závodem. Závod nakonec vyhrál v pomalém Mercedesu Vietoris, který dobře věděl, že se jedná jen o souhru okolností. Bylo to také jeho jediné vítězství v sezóně.

Po několika letech se DTM vrátili do Maďarska kde bylo přivýtáno s otevřenou náručí. Maďarů na DTM bylo mnoho. NO okruh jako takový jen a DTM moc úzký. Vozy jsou totiž roztažené značně do šířky. No vítěství si opět připsal Wittmann.

No do Německa se DTM vrátilo rovnou na německé Monako, na Norisring. Okruh co se týče vítězství po dlouhá léta patří Mercedesu. Jedná se o nejratší okruh seriálu, který jezdci zvládnou pod minutu. Pro své jediné vítězství si dojel Wickens, který ukázal zase jednou, že umí jezdit dobře.

No DTM opět odcestovalo do zahraničí na Moscow Raceway, který je dalším okruhem v Rusko postaveným v poslední době. (MRC ovšem vlasní odpůrce Putina). Pro mě to byl 1. závod sezóny, který jsem vynechala. No závod vyhrál nováček u BMW Maxime Martin, který ještě vloni pro BMW testoval a vyvíjel letošní vůz.

Red Bull Ring byl další zahraniční závod. Wittmann musel svému vítěztví objet všechny týmové kolegy z BMW, zatím co konkurence se vyautovala sama. Wickens za nebezpečné vypuštění, neuposlechnutí penalizace a následnou ignoraci černé vlajky nedojel a Audi odstranilo Greena z boje o vítězství samo, když mu špatně spočítali polovinu závodu na měkkých pneumatykých. Green si tak vysloužil penalizaci.

Nürburgring byl dalším skalpem Wittmanna, který v tu dobu již neměl soupeře v boji o titul. Jezci Audi se ze závodu vyautovali sami nebo zapříčinili havárii s jiným jezdcem ze které sami odstoupili.

Dalším závodem byl Lausitzring. To byl závon na kterém se byla sama osobně podívat a tak vlastně ani nevím jak samotný závod probíhal. Jen Wehrleinův náskok na zbytek pole byl monstrózní. Ikdyž tomu nejšpíše opět pomohlo počasí. DTM tak poznalo zatím nejmladšího vítěze závodu. No ve finále také najmledšího mistra DTM. Marco Wittmann si totiž zajistil titul již předčasně.

Posledním zahraničním závodem byl nizozemský Zandvoort. Původně se sice mělo jet v Číně, ale DTM nebylo schopno zajistit okruh. No jak se ukázalo tak Zandvoort pro DTM bohatě dostačoval. Pro své 1. vítěství v sezóně si dojelo AUdi a to přesto, že po celou sezónu mělo nejvyrovnanější výsledky. No BMW si zajistilo titul mezi tými (tým RMG)

Sezónu tradině zakončil Hockenheim, který i sezónu otevíral. Jediný titul nebyl rozhodnutý mezi značkami. No již v kvalifikaci se ukázalo, že k titulu má nejblíže Audi, které nakonec i titul získalo. Závod se totiž nepovedl BMW, které bodovalo pouze se 3 vozy v porovnání s 5 od Audi. Druhé vítěství si v sezóně zajistil Mattias Ekström a tím také titul vicemistra.

Sezóna 2014 byla plná zvratu, nehod a radosti. Sice některé kroky nebyli zrovna pozitivní, ale promotér společně se značkami plánuje změny, které by měli DTM směřovat správným směrem. Příští rok je totiž posledním rokem pro DTM tohoto typu. DTM totiž podepsalo dohodu s japonským Super-GT dohodu o totožných technických regulích. Mělo by se jednat o turbomotory. Japonci již podle těchto pravidel závodí letos.

Nezbývá tak nic jiného než se těšit na další ročník tohoto skvělého šampionátu, který si mě během letoška tolik získal. Já se tak budu těšit na start nové sezóny mnohem více.